top of page

Basis onderwijs muzieklessen

Het is belangrijk dat leerlingen op jonge leeftijd muziekonderwijs krijgen aangeboden zodat leerlingen de kans krijgen zich muzikaal te ontwikkelen. Naast deze muzikale ontwikkeling stimuleert muziekonderwijs de cognitieve ontwikkeling, het empathische vermogen, de motorische ontwikkeling en de creativiteit van kinderen. Zoals hoogleraar klinische Neuropsychologie ‘Erik Scherder’ zegt is muziek ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van het kind en daar mogen wij als docenten aan bijdragen op een leuke en speelse manier.

De lessen duren 45 minuten en zijn gemaakt voor het reguliere en speciaal basisonderwijs. 

Het uitgangspunt van de lessen is de doorlopende leerlijn muziek van de Stichting Leerplanontwikkeling.
'Muziek is in vorm gezette klank die betekenis heeft voor mensen’ (Wolf, T., 1986). Deze opvatting van muziek geeft inhoud aan de lessen. De leerdoelen ontstaan vanuit Klank, Vorm of Betekenis en worden behaald door verschillende muzikale activiteiten: luisteren, zingen, lezen en noteren, bewegen en spelen.
Deze muzikale activiteiten zorgen voor een hoog tempo en veel afwisseling in de les. Leerlingen zullen muziek ervaren en hun klankvoorstelling vergroten.

Kleuters

Een kind van 4/5 jaar is iedere dag enorm bezig met de ontwikkeling van klank. Mama zegt het woord 'koe'. Welke klank is dit, hoe moet ik dat zelf uitspreken en waar hoort deze klank bij? 

Tijdens de muziekles zullen de leerlingen bezig gaan met klanken. Welke klank hoort bij welk instrument? Welk instrument klinkt hoog en welke laag? Welk instrument klinkt heel lang en welke juist heel kort? 

Deze muzieklessen zullen aansluiten op de klankontwikkeling waar het kind van deze leeftijd midden inzit.  

kleuters.jpg

Onderbouw

Nadat een kind in groep 1 en 2 een klankontwikkeling heeft doorgemaakt is het tijd om de beheersing ervan te ontwikkelen. Welk gevoel krijg je bij bepaalde klanken? Welke ritme en melodische patroon worden er gespeeld en hoe leer ik deze herkenning zelf te beheersen? 
In groep 3/4 staat zingen centraal waarbij we bezig gaan met de verschillende muzikale parameters. Hoog/laag, hard/zacht, kort/lang, en de beheersing hiervan. 
Naast het zingen komen natuurlijk overige domeinen van het KVB-model ook terug.

PHOTO-2019-01-11-14-17-34.jpg

Middenbouw

Een van mijn grote passies is reizen en nieuwe culturen/muziek ontdekken. In groep 5/6 kunnen de leerlingen de westerse muzikale patronen (melodieën, ritmes, maatsoorten) herkennen en produceren met de ontwikkelde zangstem. 
Het is dus weer tijd voor iets nieuws. De leerlingen zullen bezig gaan met de muzikale wereld buiten Europa. Wat voor maatsoorten gebruiken ze in Afrika en wist je al dat er in het oosten tonen bestaan die wij in de westerse cultuur helemaal niet kennen? 
Dit zul je allemaal leren tijdens de muzieklessen.

Unknown.jpg

Bovenbouw

Hoe leuk is het dat je aan het eind van je basisschool jaren dit mag afsluiten met een musical samen met je klas? 
Hoe fijn zou het zijn als je hier ook nog eens professioneel op wordt voorbereid? 
Liedjes die ineens 3,5 minuten lang zijn, waar op gedanst moet worden in de maat, waarbij de tekst uit het hoofd moet, waarbij je moet kunnen rappen, canon moet kunnen zingen, solo mag zingen, tweestemmig zingt of in wisselzang.
Deze muzieklessen zullen de leerlingen helpen bij het durven zichzelf te presenteren en het beoefenen van de bovenstaande muzikale eisen. 
De focus ligt voornamelijk op de muzikale doelen waarbij bewegen in het juiste ritme en het acteren als extra aandachtspunt wordt meegenomen.

IMG_4895 (2).JPG
Lessen: Lessen
Video Channel
Nu bekijken
Lessen: Video_Widget
bottom of page